zondag 20 januari 2013

Winters recept... Preisoep!

Wat een kou! Floortje, ons harige huismonster, floept alleen in hoge nood naar buiten, om vervolgens met een dramatische blik in haar ogen voor het het raam te gaan zitten... en als ze dan (eindelijk...!) binnen is, rent ze direct naar de verwarming waar ze rustig gaat zitten.
Ik kan haar geen ongelijk geven. Ik weet dat het best 'gezond' is om even frisse (!) neus te gaan halen, maar als ik zo naar buiten kijk, dan kies ik er voor om met een lekkere kom preisoep binnen te blijven... Brr...
 
Ja... preisoep; dit is voor mij de soep van deze winter. Niet zelf bedacht, wel zelf opgezocht via internet :), schijnt een soep van Jamie Oliver te zijn. Het wordt ook wel 'snotneuzensoep' genoemd. En deze soep wil ik even met jullie delen. Ik heb een 'van alles wat-Blog', en dit wordt mijn eerste recept. Belangrijk aan recepten vind ik zelf dat er geen pakjes en zakjes aan te pas komen met alle E-nummers van dien. Ik verzamel alleen snelle en gezonde recepten in mijn receptenmap, dit is er eentje van. 
Het klinkt misschien wat dubieus zo al die ingredienten bij elkaar, maar het is echt heel erg lekker! Niet zo dik als snert, maar het is wel een echte maaltijdsoep.

En.... erg goed voor de weerstand, vandaar ook 'snotneuzensoep'.
                                                                                                 Nodig:
2 flinke uien in ringen
2-3 teentjes knoflook in stukjes
2-3 preien in ringen
evt. 1 winterwortel in blokjes
1 eetlepel tijm
1 flinke eetl. honing
klontje (room)boter
zout(ik voeg er weinig zout aan toe, zit al in de bouillon), peper, kurkuma, kerrie
2 kippenbouillon blokjes
1 liter (kokend) water
blikje afgegoten kikkererwten

1. Fruit de ui en knoflook in de boter. Voeg ook de prei toe en schep even flink om. Deksel op de pan en laat de prei en uien in circa 15-20 minuten heel zacht en zoet worden.
2. Voeg de tijm, zout, peper, kerrie naar smaak toe en vergeet niet minstens 1 theelepel kurkuma en de honing toe te voegen. Laat nog even sudderen.
3. Voeg het water met de bouillon tabletten en ongeveer de helft van de kikkererwten toe.
4. Pureer de soep. Door de kikkererwten wordt de soep iets dikker. Voeg de rest van de kikkererwten toe.
 
Wij eten er stokbrood met kruidenboter bij. Ook strooien we er wel eens wat geraspte (geiten) kaas over. Erg lekker is om er wat worst in te doen of, wat wij vaak doen; gebakken spekjes!
Eet smakelijk!

9 opmerkingen:

  1. Klinkt goed.....en hier nog een Floortje die denkt waarneer kan ik weer eens fatsoenlijk naar buiten??
    Groetjes Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Miriam, ik ben ook niet zo van de e-nrs. Lekkere verse zelf samengestelde ingrediƫnten, ik ga 'jou' soepje zeker uitproberen!

    Groetjes Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In dit koude winterweer is een zelf gemaakt warm soepje heel lekker!
    Bedankt voor je recept, ik probeer het uit!
    Nog een gezellige, knusse avond, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt mij een heerlijke wintersoep.
    Nog een fijne avond!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heeee Miriam...tis hier ook heel gezellig hoor.....dat ik je nooit hebt ontdekt nog leuke blog hoor.....en je huis is ook zo mooi en floortje zo lieffff..heerlijk soepje......nou fijne week meis....ik ben wel volger geworden hoor!!...dus kom zeker terug !...fijne week liefs Ria...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Miriam, ik heb mijn google+ account opgezegd. Ik hoop dat ik nu weer te vinden ben. Kun jij voor mij kijken of je me nu wel kunt vinden?

    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Op pinterest....

    http://pinterest.com/bonnature/

    Groetjes Ria...x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Miriam, allereerst bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik vind het leuk als iemand een reactie stuurd, en jij hebt het gedaan via Eefies day, heel lief van je. Nu kan ik ook op jou blog reageren en volgen, dat ga ik zeker doen. Ik heb deze pagina bekeken, wat heb jij mooie foto`s gemaakt en tekst geschreven, knap hoor. Ik doe het nog niet zo lang,maar ik vind het wel erg leuk om te doen en te kijken bij andere bloggers.
    Lieve groetjes en tot de volgende keer, Riet.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat een leuk, een berichtje! Dank daarvoor!