donderdag 12 maart 2015

De Mini Moestuin

Dat wij van lekker eten houden, staat als een paal boven water.


Deze salade stond afgelopen week bij ons op tafel.
Biologische ingrediĆ«nten (nog steeds iets wat we zoveel mogelijk proberen te doen), en op smaak
gemaakt met deze olijfolie, Italiaanse kruiden en sinds kort aangevuld met deze appelazijn
 (en en een snufje zout en peper... klaar ben je!). Supergezond!

  

Nu is het natuurlijk wel erg leuk als je ook wat producten zelf kunt verbouwen...
Iets zien groeien wat je zelf in de grond gestopt hebt.
En uiteindelijk lekker op kunt smikkelen.
Maar ik...? Een moestuin??? Pff... wat een werk... Ik ben al blij als ik af en toe aan haken toe kom! 
En ik heb nou niet bepaald "groene vingers". 
Kan ik het wel...?
 Tot ik las over "square foot gardening"
Je vult vierkante vakken met groente/ kruiden. 
Als een vak leeg is (geoogst) dan zaai je weer nieuwe plantjes, 
zodat je het hele jaar door verse groente kunt eten! Heerlijk toch?

                                                                                  (bron foto)
Ik heb me dagen verlekkerd aan dit soort foto's (smelt;) en er natuurlijk vooral veel over gelezen.
Doe eens gek... ik ga er voor... ik ga een "Mini Moestuin" beginnen!



 Uiteindelijk heb ik gisteren dit boek besteld: "De Makkelijke Moestuin" van Jelle Medema.
 En een heleboel moestuin-zaadjes gekocht. 


Dan rijst nog de vraag; waar moet hij komen? Die vraag was snel te beantwoorden:
We hadden een wat rommelig hoekje (rechter border - foto onder) die lekker op het zuiden ligt.
Hier gaan twee moestuin bakken komen. 


Dit wordt het project voor de komende week (en ik hoop de komende jaren;). 
Ik hou jullie op de hoogte!


12 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Ik ben benieuwd hoe het je bevalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De rauwkost salade ziet er echt heerlijk uit! Terwijl ik jou berichtje lees smikkel ik net van een groene smoothie (o.a. spinazie, banaan en peer). Ik ben benieuwd naar je makkelijke moestuin! Ik heb vorig jaar een aantal courgette planten in de tuin gehad, ook erg leuk!

    Fijn weekend! Liefs, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren hoorde ik net een item op de radio over deze manier van tuinieren. Het is hot! Er moeten ik weet niet hoeveel extra bakken in de productie om de vraag aan te kunnen.
    Veel succes en ik volg het met interesse!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook helemaal aan de makkelijke moestuin. Ik had het boek gekregen van Sinterklaas. De bakken zijn in wording van oud hout uit de schuur. Van verschillende kanten komen ook de moestuinzaadjes (ah) onze kant op. Ben heel benieuwd of het beter werkt als ons oude moestuintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook 1 makkelijk moestuintje staan. Vorig jaar vooral sla en radijsjes geoogst en enkele boontjes. De tomaten mislukten, dit jaar een nieuwe poging. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het klinkt ontzettend leuk! Ik hoop dat je ons door de zomer heen laat meegenieten van wat er groeit en bloeit in jullie moestuinbak! Fijn weekend!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Veel plezier in je kleine moestuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het geweldig!! ik heb de moestuin aan huis en ga nu ook bakken plaatsen op de hoop dat het wat meer overzicht geeft. Ik vind het echt een luxe als ik 's avonds van mijn werk kom, de tuin in kan lopen en kan kiezen wat ik die avond eens zal eten, supervers!! Elke winter weer afkicken dat ik op een gegeven moment weer naar de groente boer moet en hopen dat er niet al te veel rotzooi op zit gespoten.........

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuk idee.
    Ik ga ook een stukje tuin gebruiken voor een moestuin.
    Maar.......niks moet, alles mag geprobeerd worden.
    Als je er geen druk op legt wordt het altijd wel wat.
    Trouwens, misschien kun je eens naar AH gaan.......hi hi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldig idee!
    Mooie foto's en het lijkt me een geweldig boek trouwens.
    Veel succes en ik hoop op goede verhalen ;)
    Groetjes. Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, een moestuin is leuk. Ik heb gewoon van die bakken op het balkon. We hebben niet eens superveel zon, maar echt al veel uit de tuin gegeten. Spinazie, sla, snijbiet... doet het goed bij ons.
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat een leuk, een berichtje! Dank daarvoor!