donderdag 19 september 2013

Plezier... van de Vlier!

*** Iedereen bedankt voor alle (uitgebreide) reacties op het vorige Blog ***
Wie van jullie hebben het al 'aangedurfd' om het Feel good drankje van Rens Kroes te proberen uit het vorige Blogje? Ik durf niet te vroeg te juichen... maar mijn huid (is mijn zwakke plek.. snel last van onzuiverheden..) ziet er toch wel beter uit! Ik blijf volhouden!

Ik kreeg ook de vraag welke recepten je met de ingrediënten maakt. Tarwegras, Chiazaadjes, Lijnzaad kun je bijvoorbeeld makkelijk verwerken in Smoothies, even "hoppaa" in de blender 's morgens met een banaantje en wat  biologische yoghurt of amandelmelk (bijv. van Alpro Soja) 

Sites die ik nu vaak raadpleeg, zijn:

Vandaag: Vlierbessen geplukt en er siroop van gemaakt! Voor het eerst, dus even proberen.


Eerst met een snoeischaar op pad met mijn zoontje, gelaarsd door het natte hoge gras, hier en daar een braam mee geplukt... Toen de Vlierbessen in een emmer water leggen en loshalen van de trossen (en ontoen van oorwormen, slakjes en ander ongedierte...). De groene bessen blijven drijven, die zijn niet gezond. Hierna ze koken in een laagje water tot ze open spatten, ze zeven en het sap met wat rietsuiker laten pruttelen. Wij deden er nog het sap van een halve citroen, wat kaneel en wat kruidnagels in. Dit even aan de kook brengen en laten pruttelen. Toen in twee grote flessen gieten, en nog in ijsblokjes-houders voor in de diepvries.


Roeren.... Lekker 'kliederen' met de rode bessen-prut vol met vitamientjes.


Zeven...


... En siroop maken.

Goed voor de weerstand, bij griep/ verkoudheid! Heerlijk een scheutje door de yoghurt, of gewoon in een kopje met wat water verdunnen.. of door de thee... of door de Smoothie 's morgens als start van de dag!?

De keuken was wel ontploft ;) Maar het was leuk om te maken.
 En dat gewoon in het bos tegenover ons huis... 

Dus...

16 opmerkingen:

  1. Hoi Miriam,
    Ja, vlierbessen schijnen echt vitaminebommetjes te zijn, dus echt goed bezig ben jij. En het sap is nog eens heel lekker ook...
    Leuk om samen met je zoon zo bezig te zijn...
    Ik wens je alvast een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen! In het voorjaar kun je de bloesem verwerken in pannekoeken, schijnt heerlijk te zijn en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je brengt me op een idee, hier vlakbij staan ook een paar vlierbesstruiken, ik bewaar je recept en ga hier vast mee aan de slag, dankjewel:)
    Wat een leuke reportage heb je er van gemaakt samen met je zoon!!

    fijn weekend,
    lieve groet Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  4. gezond zeg! Ja daar heb je wel een rommel van!
    Als je meer over gezond eten wilt weten,moet je de blog smakelijk eten eens opzoeken!heel veel weetje over gezondheid en recepten!
    groetjes esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je vorige blog moet ik nog lezen Miriam, maar ik kan je wel vertellen dat ik gek ben op vlierbessen. Ik heb er jam van en vruchtensap en oersap (allemaal zonder toevoegingen). Het is ook super gezond en al helemaal tegen verkoudheid.
    Ik gebruik het ook in de yoghurt, echt heerlijk!
    Lieve groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellig om samen met je zoontje vlierbessensap te maken!
    Heerlijk in de yoghurt.
    Lekker gezond!
    Een mooie dag!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk vlierbessensiroop, maar als de bloem in bloei staat
    is ze toch ook wel prachtig om van te genieten!
    Fijn weekend, liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh dat weet ik nog wel van jaren geleden.
    De vlierbessenstruik stond bij ons om de hoek. Met laarzen aan de Vecht in en plukken maar. Bessen wassen. Onder tussen barsten we van de jeuk. Door al die spinnen, oorwurmen, noem maar op. En dan jam er van maken. Heerlijk.
    Hier in de buurt moeten toch ook wel vlierbessen groeien? Morgen maar eens goed om me heen kijken.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb nog nooit iets van vlierbessen gemaakt. Het lijkt me inderdaad een grote kliederboel
    Hihi. Maar gelukkig trek jij je daar niets van aan. Fijn weekend. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ziet het er lekker en gezond uit! Dat smaakt vast naar meer. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hmmm dat ziet er heerlijk uit en het is nog gezond ook.
    Fijn weekend!
    Lieve groet,
    Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ja, supergezond! Mijn vader heeft de afgelopen weken al liters ingemaakt, om de koude maanden zonder al te veel virusjes door te komen :-) goed bezig Miriam! Fijn weekend xx

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je brengt me op een idee; ik ga ook vlierbessensap maken.
    Bessen genoeg in mijn omgeving. LEKKER in mijn smoothie.

    Jullie zoontje krijgt het kook gefröbel met de paplepel ingeroerd.
    (Nieuw spreekwoord ;-) )

    Leuke herfstfoto's!!

    Groetjes en een fijne werkweek!!
    Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hee Mir, ik heb je voorbeeld gevolgd hoor!
    Er staat hier nu een fles vlierbessensiroop af te koelen.
    Heb er al stiekem even van geproefd en het is niet alleen gezond zeg, maar ook nog erggggggg lekker!
    Ik heb er net als jij wat citroen, kaneel en kruidnagels in gedaan.
    Dank je voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat een leuk, een berichtje! Dank daarvoor!